سفر مشتری- بازاریابی دیجیتال - سام دوانی - ترجمه مقاله - ترجمه کتاب
۱۷
بهمن

سفر مشتری: فرایند خرید مشتری چگونه رخ می دهد

5
(3)

ترجمه: سام دوانی پور

سفر مشتری

  سفر مشتری یک تجربه کامل از تعامل مشتری با یک کسب و کار است؛ که شامل تمام برخوردها در هر مرحله از چرخه زندگی مشتری – از آگاهی تا وفاداری- می شود. اما چگونه در این سفر مشتری، می توان مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل تبدیل کرد؟

سفر مشتری را می توان به سه مرحله مهم تقسیم کرد:

آگاهی در سفر مشتری

در مراحل اولیه سفر مشتری، وی ممکن است از وجود محصول یا حتی از مسئله/مشکل آگاه نباشد. مرحله آگاهی نه تنها برای این است که برندتان  را در معرض دید مشتریانتان قرار دهید، بلکه به مثاله مرهمی می ماند که درد را تسکین می دهد؛ و به عبارت بهتر، نیاز را برطرف می کند.

ارزیابی در سفر مشتری

در این مرحله، مشتریان بالقوه در حال ارزیابی هستند که آیا فلان محصول،  مشکل را حل می کند یا خیر. افراد علاقه مند به احتمال زیاد بیشتر در مورد برند شما تحقیق می کنند، اما اجازه دهید با یک واقعیت روبرو شویم – رقابت بسیار زیاد است؛ همه چیز به شما بستگی دارد.

نرخ تبدیل در سفر مشتری

در این مرحله، مشتریان بالقوه آماده خرید محصول شما هستند.

سفر مشتری- ترجمه مقاله - نرخ تبدیل مشتری
سفر مشتری و نرخ تبدیل آن

وضعیت ترافیک/دمای ترافیک

وضعیت ترافیک در واقع روشی است که با منابع مختلف، ترافیک را طبقه‌بندی می‌کنیم.

 

ترافیک سرد: افرادی که هرگز نام برند شما را نشنیده اند.

ترافیک گرم مخاطبانی که به نوعی با برند یا محصول شما ارتباط برقرار کرده اند، بر روی تبلیغات­تان  کلیک کرده اند و به چیزی که ارائه می دهید علاقه نشان داده اند. می توان از این افراد به عنوان “آشنا با محصول” یاد کرد که هنوز به مشتری تبدیل نشده اند.

ترافیک داغ: این افراد سرنخ هایی هستند که محصولات شما را خریداری کرده اند.

 

هدف اصلی یک بازاریاب دیجیتال این است که مخاطبان را از “حالت سرد” به “حالت داغ” منتقل کند و بازدیدکنندگان جدید را به مشتریان متعهدی تغییر دهد که مایل به خرید مکرر محصول­تان هستند. پیام کمپین تبلیغاتی شما باید با دمای مشتری مطابقت داشته باشد. در ترافیک سرد، کنترل چندانی ندارید، بنابراین باید با مشتریان احتمالی خود ارتباط برقرار کنید، در حالی که در ترافیک داغ است که رابطه شما ساخته می شود. این حالت ها یا دماهای مختلف در واقع انواع مختلفی از مخاطبان را توصیف می کنند.

 

اگر سه نوع مخاطب را شنایایی کردید؛ آنگاه می توانید کمپین تبلیغاتی خود را تدوین کنید. تمامی کمپین های تبلیغاتی، هدف متفاوتی خواهند داشت و نتایج متفاوتی به همراه خواهند داشت. بنابراین، ارزیابی کل فرآیند و محاسبه آنچه که قرار است در مقابل سود هزینه کنید، امری حیاتی است. معمولاً عرضه  یک کمپین آموزشی متضرر خواهید شد، با عرضه یک کمپین خرید سر به سر و با عرضه یک کمپین کسب درآمد، سود خواهید برد.

ترافیک سرد

 در ترافیک سرد، شما فقط خودتان را به مخاطبان هدف معرفی می کنید، بنابراین فقط سه هدف دارید:

  • القا: ایجاد اعتبار و اعتماد با به اشتراک گذاری آزادانه اطلاعات ارزشمند.
  • هدف گذاری مجدد: هنگامی که محتوا، توجه مشتریان بالقوه را به خود جلب کرد، آنها را پیکسل[1] کنید (افزودن کدی به وب سایت به منظور ردیابی تبدیل های تبلیغاتی) تا بتوانید تبلیغات بیشتری برای آنها اجرا کنید.
  • بخش بندی: اگر آن­ها بر روی محتوا کلیک کنند، پس به آنچه می گویید علاقه مند هستند. می توانید بعداً محتوای مرتبط تری ارائه دهید.

نمونه هایی از پیشنهادهایی که به ترافیک سرد منجر می شود:

به روز رسانی رسانه های اجتماعی

  • پست های وبلاگ
  • آهنرباهای لید
  • اوراق سفید
  • پادکست
  • آزمون/نظرسنجی

ترافیک گرم

ترافیک گرم شامل آشنایان علاقه مند به کسب و کارتان است، اما هنوز خریدی انجام نداده اند! در واقع، آن­ها از یک یا دو پلتفرم رسانه های اجتماعی شما بازدید کرده اند. با این وجود، آن­ها به نوعی باا شما تعامل داشته اند، اما قدمی برنداشته اند. در این موارد، تبلیغات­تان را در چارچوب زیر قرار دهید:

  • سرنخ هایی که به فهرست ایمیل­تان پیوستند
  • به بازدیدکنندگان وب سایت که پیکسل شده اند
  • مشترکین رسانه های اجتماعی.

هدف در اینجا این است که:

  • سرنخ ایجاد کنید
  • فروش اندک را آغاز کنید

پیشنهادات ترافیکی زیر را می توانید به مشتریان هدف ارائه دهید

  • وبینارهای رایگان
  • فروش فلش
  • نمایش محصولات
  • کتاب
  • نرم افزار
  • برنامه های آزمایشی رایگان
  • ارائه محصولات ارزان قیمت

ترافیک داغ

ترافیک داغ شامل خریداران هستند؛ چه کسی این گروه را دوست ندارد؟! این گروه همه چیز را در مورد شما می دانند و از شما خرید کرده اند، اما نمی توانید آن­ها را به سادگی رها کنید! چرا که باید بارها و بارها به سراغ شما برگردند. وقتی تبلیغات و کمپین های بازاریابی ایمیلی را به کار می گیرید، مطمئن می شوید که “مخاطبان داغ”  را فراموش نمی کنند.

این پست برایتان جالب بود؟

لطفا با امتیاز خود، به بهبود مطالب کمک کنید!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?